Powered by Blogger.

Aku dan kuok Foundation..

Hari ni,  diumumkan bahawa Tuan Robert Kuok adalah peneraju utama 10 orang billionaire di Malaysia oleh Forbes.



Tetiba terimbas kembali kenangan 15 tahun yang lalu bila kali kedua pengajian nor di tanggung sepenuhnya oleh Kuok Foundation (Yayasan Kuok).

Dulu masa nor amik diploma kejuruteraan awam, memang kakak dah pesan awal-awal 'NO PTPTN'...tapi bayangkanlah macam mana nor nak survive tanpa PTPTN kat sana... 

Nor bukan dari keluarga berada yang boleh dapat biasiswa PAMA. masa mendaftar pun berbekalkan rm20.00..Tapi nor pun tak tahu macam mana boleh survive dengan duit tu.. 

Masa 1st semester,  nor survive berbekalkan biasiswa SIS nor.. Alhamdulillah walaupun tak mewah, tapi cukup. .Masa tu juga nor memang sentiasa isi borang permohonan untuk tajaan biasiswa. .

Masa tu kuarlah iklan JPA. .tapi....kelayakan plak tak lepas.. Hahaha.. Kurang A😆😆..
Lepas tu nampak iklan Kuok Foundation.. Tapi nak mohon pun kena interview sebelum amik borang. .

Jadi pergilah nor ke bahagian Hal ehwal pelajar untuk amik borang dan ditemuramah oleh pegawai disana. .Nama pegawai tu lupa dah. Salah satu syaratnya,  mak ayah pendapatan RM500.00 sebulan..Waktu rm500.00 sebulan pun dah cukup besar kan. .

Lepas dapat borang, isi la dengan ketekunan.. Tapi banyak dokumen plus adik beradik nor pun ramai 10 orang. .Haha. .nak kumpulkan dokumen part paling mencabar untuk masa yang singkat lebih kurang 2 minggu.. 

Masa waktu nak submit tu,  nor memang tawakal habis ni sebab ada dokumen yang tak lengkap. .Pulak tu selang 2 bulan gak takde kabo. Masa ni macam dah pasrah gak la.. Tapi tak henti berdoa dan mengharap. 

Then masa puasa ( sebab puasa masa ni jatuh dalam bulan 11 macam tu, kira dah nak habis sem)...dapat call dari kuok foundation.. Dia kata,  kalau nak biasiswa ni,  kena lengkapkan dokumen dalam masa seminggu. ..

Ohoiiii. ..Siapa taknak wei.. Memang nor call SIS nor terus.. dia la yang banyak tolong masa tu.. Alhamdulillah nor berjaya dapat biasiswa kuok foundation..

Jadi,  dalam dunia bisnes pun sama juga. .Jangan mengalah selagi tak capai matlamat.. Jatuh bangun tu biasa tapi kena selalu upgrade elmu dan buat tindakan!! ! . 

Siapa nor sekarang mungkin sebab apa yang nor dah pernah lalui dahulu. .Jalan hidup semua orang berbeza. Jangan bezakan kita dengan orang lain tapi bezakan diri kita dengan dengan diri kita pada masa lalu. .

I love to share.. 😍😍

 *Sleep Like A King*
"Ingat DAG®, Ingat Bantal Hotel”


Nor Rasidah Sidek
Financial advisor  & Master Leader DAG

Untuk Pendaftaran sebagai DROPSHIP & RESELLER DAG
====================================
Boleh whatsapp terus dengan klik link dibawah

6 comments

  1. Wahh.. First time dgr nama biasiwa ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeke. .Memang ada lama dah.. Nanti masa degree nor share 1 lagi biasiswa yang taja nor.. Yang ni mungkin lagi rare

      Delete
  2. Biasiswa kuok ni ada interview kan? Waktu tu dia tnya ape je ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Actually memang ada interview untuk setiap permohonan sebab kawan saya kena interview.. Tapi saya tak pasti tahap kebertuahan saya waktu itu, tiada sesi interview. saya hanya dapat call yang menyatakan saya berjaya menerima biasiswa
      .. waktu itu syarat gaji parent bawah 500..

      Delete

Thank you for your comment

Popular Posts